28 Aralık 2012 Cuma

TAŞOLUK YEŞİL CAMİİ

İstanbul'da 6 minareli kaç cami var? diye sorulsa eminim pek çok kişi " 1 " diye cevap verecektir.
Bu yazının konusu olan Arnavutköy Taşoluk'ta ki Yeşil Camii, İstanbul'un Sultanahmet Cami'nden sonra 6 minareli 2. camisi.
Eşimle Arnavutköy gezilerimizde Yeşil Cami'ye de uğruyoruz.
Daha önce ki gezilerimizde caminin dış mekan resimlerini çekmiştim ama içini hiç görüntülememiştim. 
Geçen Ekim ayında avlu ve iç mekan resimlerini de çektim. 
İçinin bu kadar güzel olduğunu bilmiyordum, içinin büyüklüğü ve ince işçiliği karşısında camiyi hayranlıkla gezdim.
Emeği geçen herkesin ellerine sağlık, Allah hepsinden razı olsun.
Resimleri 2 bölüm halinde yayınlayacağım.
Not;
1. ve 2. resim 2 Mayıs 2011 tarihinde, diğerleri 13 Ekim 2012 tarihinde çekilmiştir.

Cami çok güzel bir yere yapılmış, tam merkez noktasında ve çok uzak noktalardan bile camiyi görmek mümkün.
Ne yazık ki yeni bir cami olduğu için cami hakkında çok fazla bilgi bulamadım.
Yazıyı buradan ve buradan aldığım bilgilerle hazırladım.

Arnavutköy Taşoluk Yeşil Caminin yapımına 1994 yılında başlanmış.
Mimarı Fazıl Konuksever.
2003 yılında ibadete açılmış.
Türkiye'nin en büyük camileri arasında yer alıyor.
Alt katlarında yer alan Kuran Kursu, konferans salonu ve sosyal tesisleri ile tam donanımlı bir camii.
12.000 kişi kapasiteli, 6 minareli 68 kubbelidir.
100 metre minare yüksekliği ile Cumhuriyet tarihinin en ihtişamlı ve modern eserlerindendir.
4 tanesi ön cephede, 2 tanesi arka cephede olmak üzere 6 minaresi var.
İçinde asansör bulunan minarelerin dışına mermer işlemeleri yapılmış.
Taşoluk Yeşil Camii, Bayrampaşa Yeşil Camii İlme Hizmet Vakfı öncülüğünde, hayırsever vatandaşların desteğiyle yapılmış.
Dış revaklarla birlikte 15 bin kişi birden namaz kılabiliyor.
Cuma günleri güzel havalarda her yerden gelenler oluyormuş, hafta sonları bizim gibi turistik gezi amaçlı gelenler oluyormuş.




Camide 100 metre yüksekliğinde 5. ve 6. minarelerde, montaj alanına uygun ( 100 metre ) paslanmaz şerefeler 3 Katlı tamamlanmış.
Kapı motiflerinde kullanılan camiye özel Kûfî motif şerefeler 9 köşeli imal edilmiş.
9 köşede elektronik led teknolojisi ile kandiller ile tamamlanmış.
Minarelerde kullanılan 810 adet kandil toplam 810 WAT ( 1 Kwh den daha düşük ) sarfiyat ile hizmet veriyormuş. 
% 99 Enerji tasarrufu sağlanıyormuş. (6 minareli camide İftardan sahura kadar yanacak kandiller 150.TL /gün elektrik sarf ederken bu camide 1,5.TL/gün elektrik harcıyormuş.
Ayrıca LED Teknolojisinin verdiği 20 yıl kullanım ömrü, bakım giderlerini de ortadan kalkıyormuş. 
Minarenin külah ve âlemleri ile bağlantı elemanlarında komple paslanmaz malzeme kullanılarak tamamlanmış.

Âlemler paslanmaz malzemeden üretilmiş, ana kubbeye 11 metre uzunluğunda âlem monte edilmiş.
Âlem kubbe ekseninde geniş oturma yüzeyine yayılmış. 
Ana şaft devamına cami merkez avize montajı yekpare tamamlanmış.
Ayrıca minarelerde komple paslanmaz külah üzerinde imal edilen âlemlere paratonerler monte edilmiş.


Şadırvanın iç kubbe süslemesi de nakış nakış işlenmiş.



Kapılar ağır kış şartları yüzünden komple paslanmaz malzemeden Camiye özel projelendirilerek Selçuklu Mimarisi uygulanmış.
Özel mil menteşe, rulman yataklı, özel kilit, kauçuk dayama ve tüm bağlantı elemanlarında paslanmaz malzeme kullanılmış.
Kapı alt göbeğinde Kûfî motif paslanmaz ve granite Waterjet teknolojisi ile giydirilip tek satıh üzerinde özel kimyasal birleştirme uygulanmış.
Dünyada ilk olarak uygulanan yöntemin tek örneği bu camide kullanılmış.


Cami 3 bin 500 metrekarelik iç alanıyla 12 bin kişiyi ağırlayacak kapasiteye sahip. Teknolojik imkânlar çok iyi kullanılmış ve günümüz şartlarına uyarlanmış farklı bir mimarisi var. 
İçi Sultanahmet'i andırıyor, minber Süleymaniye'ye benziyor. 
Mihrapta ise Selimiye örnek alınmış. 
Mihrabın sağında ve solunda bulunan büyük şamdanlıklar var.
Hemen üst taraflarında da panoyu andıran ışıklandırılmış yazılar var.
Fatiha-i Şerif'in yarısı sağda, yarısı da solda yazıyor. 
Süleymaniye'de de örneği var ancak ışıklandırma farklı bir özellik katmış. 









Minber’de Gold&Crom paslanmaz malzeme üzerine Esma-ül Hüsna işlenmiş.
8 köşeli, âlemli,  döner hareketli, aydınlatmalı tasarlanmış, Lazer işleme ile uygulanmış.
Soldan sağa, saat istikametinde dönen sekizgenin her bir yüzüne yukarıdan aşağıya Esmaü'l Hüsna yazılmış, hepsi numaralandırılmış.
Bir numaradan başlayıp sonuna kadar okunduğunda Allah'ın 99 ismi bitirilmiş oluyor.
Bu çalışma minberde dünyada ilk olan bir çalışmaymış.
Caminin mimarı Fazıl Konuksever'in 2 seneye yakın bir çalışmasıyla oluşmuş.

Paslanmaz Mihrap ve cami içi pano uygulamaları, Gold&Crom Paslanmaz levha üzerinde lazer ile Fatiha suresi işlenmiş.
Mihrabın iki yanında 200 x 200 cm boyutlarında Granit çerçeveli, kurşungeçirmez cam içerisinde aydınlatmalı kullanılmış.
Süleymaniye Camii’nde uygulanan tarihi çini üzerine işlenmiş Fatiha Suresi, teknolojik imkânlarla Gold&Crom Üzerinde lazer kesim ile uygulanmış.
Ayrıca,  saat, kapı üzeri motifler, imam ve müezzin odalarında ve muhtelif panolarda, ayet ve sureler hat yazıları lazer ile işlenmiş, tüm eserler aydınlatmalı tasarlanmış.

Yeşil cam ve arkadan ışıklandırma cami içinde birçok detayda kullanılmış.
Mesela Mescid-i Nebevi'yi andıran avizelerin kenarındaki Allah ve Besmele lafızları yeşil ışıklarla bezenmiş.









2. Bölümde avlu ve dış cephe resimlerini yayınlayacağım.
Görüşmek üzere...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorum yazmak için;
Google hesabınız yoksa "Anonim" bölümünü işaretleyerek
yorumunuzu yazabilirsiniz.