Oğlum geçen yaz bizi Kastamonu'ya İnebolu-Küre-Seydiler yolunu kullanarak getirdi.
Yaz tatillerinde sık sık İnebolu'ya gideriz ama daha önce hiç Küre'ye gitmemiştim.
Bizim için farklı bir güzergah oldu.
O gün, yıllardır atıl halde çürümeye terk edilen Küre bakır madenine ait teleferik hattının bol bol resmini çekmiştim, bu yaz teleferik sökülünce bende ki resimler teleferikten hatıra kaldı.
Yol güzergahı boyunca çektiğim resimlerde teleferiğin konteynırlarını görebilirsiniz.
Not;
Bu yazı bir yol hikayesidir, resimlerin çoğu arabada seyir halindeyken çekilmiştir.
Yolculuğumuza Çatalzeytin, Abana, İnebolu'dan başladık.
İnebolu Limanı ve tersanesi.
Küre madenlerinden gelen teleferik hattının İnebolu tersanesinde ki varış noktası.
İnebolu-Küre bakır madeni teleferiğine ait vagonları görmeye başladık.
Gittiğimiz güzergahta vagonlar ve teleferik hattı bize eşlik etmişti ama ne yazık ki bu hat yazın söküldüğü için artık yok :(
İNEBOLU-KÜRE TELEFERİK HATTI;
Küre maden ocağından çıkan bakır madenlerini İnebolu Limanı’na taşımak üzere Eti Bakır AŞ tarafından Alman PWAŞ firmasına yaptırılan ve 1988’de faaliyete geçen tesisler, bugünün parasıyla 103 milyar liraya mal oldu.
Temeli 1984 yılında atılan tesis 1988’de tamamlandıktan bir yıl sonra verimsiz olduğu gerekçesiyle kapatıldı.
Her birinde 1,5 ton maden sevkiyatı yapılması planlanan teleferik hattının 280 nakliye kovası, 1989 yılından bu yana havada asılı duruyor.
İki yıl kullanıldıktan sonra verimli olmadığı gerekçesiyle kapatılan teleferik hattı, atıl vaziyette duruyordu.
Özelleştirme kapsamında bulunan Eti Bakır A.Ş’nin teleferik hattının program hatası ürünü olduğu ve yüksek maliyeti nedeniyle şimdiye kadar kaldırılamadığı belirtildi.
Küre Eti Bakır Tesisleri’nin kamuda olduğu dönemde 1988 yılında maden ocaklarından çıkarılan bakırı, ormanlık ve engebeli araziye sahip Küre Dağları’nın üzerinden taşımak için kurulan teleferik, İnebolu Limanı’ndan köylerin, ağaçların, kara yolları üzerinden Eti Bakır işletmesine kadar 22 kilometre boyunca uzanıyor.
Maliyeti düşürmek için kurulan teleferiğin en önemli özelliklerinden birisi, sıfır enerjiyle çalışacak şekilde tasarlanmasıydı.
Yukarıdan bakırla dolu gelen kabinlerin ağırlığı, aşağıda İnebolu Limanı’nda boşalan kabinleri tekrar yukarıya çekiyordu.
TELEFERİK BU YIL SÖKÜLDÜ;
Kastamonu'nun Küre ilçesinde, Eti Bakır A.Ş tarafından
dağlardan çıkan bakırın İnebolu Limanı’na taşınması amacıyla 1988 yılında 5
milyon dolara yaptırılan ve sadece iki yıl kullanılabilen teleferik hattı, 25
yıl aradan sonra söküldü.
Küre Eti Bakır A.Ş tarafından 5 milyon dolara Alman PWAŞ
firmasına yaptırılan 22 kilometrelik teleferik hattı hakkında, 24 yıl sonra
sökülme kararı alındı.
1988 yılında 103 milyar liraya kurulan Küre teleferik hattı,
coğrafi koşullar, hava muhalefeti gibi nedenlerle iki yıl çalıştırılabildi.
Atıl durumda bekleyen 22 kilometre uzunluğundaki teleferik
hattı, Küre Eti Bakır AŞ’nin aldığı kararla söküldü.
Küre’den çıkan bakır madenini İnebolu Limanına taşıyan 22
kilometrelik teleferik hattı, Manisa’nın Soma ilçesinde yaşanan facianın
ardında şirket tarafından alınan ani kararla sökülmesi kararlaştırıldı.
1994 yılından bu yana maden taşıma işlevini yerine
getiremeyen ve çalıştırılmayan teleferik hattının Ankaralı Aydın Geri Dönüşüm
firması tarafından söküleceği belirtildi.
Teleferik hattının söküm işlemleri İnebolu Limanında bulunan
şirketin tesislerinden itibaren başlayacak. Hava hattının yanı sıra yükleme
boşaltma tesisi de sökülecek. Söküm işlemi karşılığında Aydın Geri Dönüşüm
firması, Küre Eti Bakır A.Ş ve teleferik hattından çıkan atık malzeme ile
birlikte bir miktar para alacağı belirtildi.
Yenigün Tüneli.
Karacehennem Boğazı – Ersizlerdere Kanyonu
Kastamonu’nun Küre İlçesi’ne bağlı Belören Köyü’nde bulunan
500 metre yüksekliğindeki Karacehennem Vadisi iki parçadan oluşuyor.
Birincisi 2 kilometre uzunluğunda Ersizlerdere Kanyonu,
ikincisi ise 3 kilometre uzunluğundaki Karacehennem Boğazı.
Küre İlçesi’nden 8
kilometre uzaklıkta bulunuyor. Binlerce yıllık tarihe sahip Karacehennem Boğazı
suyun kayaları aşındırmasıyla oluşmuş.
Turizme açık ancak içinde tesis yok. Ana
yolda 500 metre mesafede yerli ve yabancı turistlerin konaklayacağı kafe
bulunuyor.
Ankara’ya 300, İstanbul’a ise 550 kilometre uzaklıkta.
Yeşil, tepelik ve dağlarla kaplı bir doğa harikası.
Bölgede yaban domuzu, ayı ve tavşan gibi yabani hayvanlar
yaşıyor.
Teçhizatı olan herkes doğa sporu yapabiliyor.
Ersizlerdere Kanyonu Türkiye’nin en güzel on kanyonu
arasında yer almaktadır.
2O12 ve 2013 yılları arasında ziyaretçi sayısı 25 bin kişi olmuştur.
Ersizlerdere’ye gelenlerin her geçen gün sayısı artmakta olup tur operatörleri tarafından yüzeysel görüş noktasından günü birlik tur düzenleme noktasına alınmıştır.
Ersizlerdere İstiklal Yolu üzerinde önemli uğrak yerlerinden birisidir.
Hafta sonlarının en önemli dinlenme mekânı olup Alpleri aratmayan doğal güzelliğe sahiptir. Ekoturizmin yeni cenneti olarak kabul görmüştür.
Karacehennem Vadisi iki parçadan oluşmaktadır.
Birincisi 2,5 kilometre uzunluğunda Ersizlerdere Kanyonu, ikincisi ise 3 kilometre uzunluğundaki Karacehennem Boğazı’dır.
İlçeye 8 kilometre uzaklıkta bulunuyor. Binlerce yıllık tarihe sahip Karacehennem Boğazı ve Ersizlerdere Kanyonu suyun kayaları aşındırmasıyla oluşmuştur.
Küre Dağları sınırları içersinde yer almaktadır.
Çok sayıda şelale cadı kazanı, doğal gölet ve temiz su kaynağı bulunmaktadır.
Küre Dağları Milli Parkı,100 kadar mağarayla ABD’deki Carlsband Cavers Milli Parkı’ndan sonra belgelenmiş en çok mağarayı barındıran milli park unvanına sahiptir. Bölgede 57’si endemik 930 bitki taksonu,150’nin üzerinde kuş türü, 8 sürüngen 9 çift yaşamlı,146 omurgasız ve 49 memeli türü yaşıyor.
En güzel on sonbahar manzaralarını da Ersizlerdere’de görmek mümkündür.
Kaynak
Tarihi:
Ersizlerdere köyü, Fatih Sultan Mehmet'in 1460 yılında
Kastamonu'yu almasıyla Osmanlı Devleti yönetimine geçmiştir.
Osmanlı imparatorluğu döneminde ismi Dereköy olan
Ersizlerdere Ersizler adını istiklal savaşında eli silah tutan yaşlısı genci
bütün erlerini cepheye göndermesinden dolayı Ersizler adını almıştır.
Bu olay Kastamonu ilimizin istiklal savaşında en çok şehit
veren üç ilden birisi olmasının kanıtı gibidir.
Ersizlerdere kadınları erlerini cepheye gönderirken,
kendileride İnebolu dan Ankaraya uzanan cephane sevkiyatında görev almışlardır.Bir sonra ki bölümde Küre-Seydiler arasında ki yol güzergahında çektiğim resimleri görebilirsiniz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorum yazmak için;
Google hesabınız yoksa "Anonim" bölümünü işaretleyerek
yorumunuzu yazabilirsiniz.