Yıldız Sarayına ait resimlerin sonuna gelmek üzereyiz.
Yıldız Sarayının ana yapı gruplarının olduğu bölgedeki yazılarımın bugün sonuna geldik.
Bir sonraki bölümde Yıldız Sarayından farklı bir tarafta kalan, Yıldız Şale Köşküne ait resimlerin yayınına başlayacağım.
Bu bölümde, bir önceki bölümde yayınına başladığım Küçük Mabeyn Köşküne ait resimlerin devamını görebilirsiniz.
Küçük Mabeyn Köşkü ile ilgili bilgileri 1. bölümde vermiştim.
Birinci bölümde, köşkün zemin katında yer alan ve Sultan II. Abdülhamit Han'a tahttan indirildiğinin haberi verilen büyük salona ait resimlere yer vermiştim.
Bugün yine köşkün zemin katında yer alan ve daha küçük olan diğer odaları gezeceğiz.
Bu odalardan birisi Atatürk'ün Sultan Vahdettin ile görüştüğü oda.
Mustafa Kemal Atatürk, 15 Mayıs
1919 tarihinde 3. Ordu Müfettişi sıfatıyla Samsun'a gitmeden önce Sultan
Vahdettin ile son görüşmesini bu oda da yapmıştır.
Bu panoda, Mustafa Kemal Atatürk ve Sultan Vahdettin görüşmesinden bahsediliyor.
Mustafa Kemal (Atatürk) bu odada
Sultan Mehmet Vahdettin ile görüşme yapmış ve Amerikan Büyük Elçisi Sherriell’e
görüşmeyi anlatmış. Üstelik bu odaya ait krokiyi de eliyle çizerek Amerikan
sefirine vermiştir.
General Charles H. Sherrill,
Atatürk'le yaptığı görüşmelerin diğer batılı liderlerle yaptığı görüşmelerden
farklı olduğunu belirtir. Nedenini de şöyle açıklar;
-"Mustafa Kemal'in konuyu
açıklama biçimi. Gazi görüşmelerinde zaman zaman masadan bir kağıt parçasını
önüne alır, renkli kalemlerle krokiler, haritalar, şemalar çizer, böylece
savaşı yada söz konusu olayın geçtiği yerleri ve adı geçen kişilerin
konumlarını şekillerle gösterirdi. Böylece, siz de bu görüşmede bulunmuşsunuz
gibi, her şeyi görmüş, her konuşmayı dinlemiş oluyordunuz.
Örneğin Mustafa Kemal, Samsun'a
hareket etmeden önce sultanla son görüşmesini şöyle anlatmıştır."
-"Odaya girdiğim zaman,
sultan şurada bir masanın yanında oturuyordu, (odanın çabucak çizdiği
krokisinde sultanın bulunduğu yeri kırmızı kalemle işaretlemişti). Ben burada
idim (burasıda mavi kalemle noktalanmıştı). Bir pencere vardı (pencerenin bulunduğu
yere bir P harfi koymuştu). Sultan benimle konuşurken durmadan pencereden
dışarı bakıyordu."
Heyecanla sormuştum:
-"Acaba pencerenin dışında
ne vardı?"
Mustafa Kemal bu sorunun cevabını
vermeden önce, önündeki kağıda mavi kalemle gemilerin krokisini çizmiş ve sonra
bana dönerek:
-"Yıldız Sarayı'nın hemen
karşısında, Boğaz'da demirli duran müttefik donanmasına bakıyordu"
demişti.
*Mustafa Kemal Atatürk'ün Padişah
Vahdettin'le son görüşmesini anlatmak için, General Charles H. Sherrill'e
çizdiği kroki de panoda yer alıyor.
Köşkün tavanları ince işçilikleri olan kalem işleri ve özellikle
Boğaz görüntülerini yansıtan manzara resimleriyle süslüdür.
Köşkün bazı odaları Fransa’dan getirilen stil mobilyalar ile döşenmiştir.
Çini Soba
Buradaki pano da Baş mimar Raimondo d’Aronco'nun Yıldız Sarayına ait çizim ve uygulamalarına yer verilmiş.
*19 yüzyılın son çeyreğinde Avrupa başkentlerinde yayılan Art Nouveau akımı, Sultan II. Abdülhamid'in mimar Raimondo d’Aronco'yu İstanbul'a davet etmesiyle saray yapılarında kendini göstermiştir.
Sarayın çeşitli binalarının çizimi ona aittir.
Art Nouveau süsleme ve çizgiler yapıların yanı sıra, çeşitli saray aksesuarları ve süs eşyalarında da kullanılmıştır.
Türkiye'de üretilen Art Nouveau eserler için en iyi örnekler Yıldız Çini ve Porselen Fabrikalarında yapılan bazı vazolardır.
Bunların bir kısmı Avrupa'daki benzerleri örnek alınarak, bir kısmı da özgün tasarımlar olarak üretilmiştir.
Kaynak;
Yıldız Sarayı Müzesi Broşürü
Köşkün koridorlarında pek çok tarihi eser sergileniyor.
Raimondo d’Aronco tasarımı Zafer Anıtı 19. yy.
Küçük Mabeyn Köşküne ait resimler sona erdi.
Yıldız Şale Köşküne ait yazı dizisinde görüşmek üzere...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorum yazmak için;
Google hesabınız yoksa "Anonim" bölümünü işaretleyerek
yorumunuzu yazabilirsiniz.