12 Aralık 2018 Çarşamba

SİVAS MEYDAN CAMİİ

Muhterem'le Geziye
Sivas gezisinde sadece hanları, müzeleri ve gezi yerlerini gezmiyorum.
Camii ve türbe gibi yerleri de ziyaret ediyorum.
Bir önce ki bölümde Sivas Ulu Camii resimlerini yayınlamıştım.
Camilere başlamışken devam edeyim dedim.
Bu arada benim için çok önemli bir sorundan bahsedeceğim;
Camii ziyaretlerimde çok rahat dış mekan çekimleri yapıyorum fakat iç mekan çekimlerine sıra gelince "bayanların mescidi dışarıda" denilerek bayan olduğum için beni camii içine almak istemiyorlar.
Turist olduğumu söylesem de pek hoş karşılanmıyor.
Elbette ki ben cemaatin çok olduğu tam namaz saatlerinde bunu yapmıyorum.
Camii sakin bir durumda da olsa, yine resim çekme konusunda sıkıntı yaşıyorum.
Özellikle bu durumu Anadolu'da yaşıyorum.
İstanbul'da camilerde böyle bir sıkıntı olmuyor.
Bu yıl Sivas cami gezilerinde oğlum da yanımdaydı, iç mekan çekimlerini ondan rica ettim.
Oğlum hem Ulu caminin, hemde Meydan Camisinin iç mekan resimlerini çekti.




Bugün Sivas'ın merkezi noktalarından birisi olan Atatürk Bulvarında yer alan Meydan Camii ile ilgili resimleri paylaşacağım.
Bir sonraki bölümde ise Meydan Camiinin haziresinde yer alan Şems-i Sivasi Hazretlerinin türbesine ait resimler olacak.
1. resmi bu yıl Ekim ayında çektim.
Bu resmi ise 2015 yılında bir akşam vakti, caminin tam karşısında yer alan Şems Kahve'ye gittiğimiz zaman çekmiştim.

SİVAS MEYDAN CAMİİ;
Sivas’ta, bir cephesi Atatürk Bulvarına, ön cephesi ve giriş kapıları Şemsi Sivasi Caddesine bakan Meydan Camiini, Kanuni Sultan Süleyman’ın vezirlerinden aslen Sivas’lı olan Koca Hasan Paşa 1564 (Hicri 972) yılında yaptırmıştır. 
Önündeki son cemaat yeri XIX.yüzyılda buraya eklenmiştir.
Cami kesme taştan ve 19.00x27.50 m. ölçüsünde dikdörtgen planlıdır.
Duvarlar muntazam kesme taştır. 
Üst örtü dört köşeli kalın sütun ile desteklenmiştir.
Camii üzeri eğimli bir çatı ile örtülmüştür, çatısı çift meyillidir.
Caminin 2 girişi vardır.
İçerisindeki kalın payeler taştan yapılmış olup, üzeri ahşapla kaplanmıştır.
Caminin avlusunda Zileli Şeyh Şemseddin Sivasi’nin türbesi bulunmaktadır.

AYRINTILI TANIM:
Ana mekana girerken,  doğu ve batıdaki sivri kemerli demir şebekeli pencerelerin yanında iki küçük mihrap nişi vardır. 
Ana mekânda görülen büyük özellik ahşap kaplı dört büyük payedir. 
Paye başlıkları ağaç işlemelidir.
Camii pencereleri güney duvarında altlı üstlü dörttür. 
Dıştan sivri kemeri demir şebekeli olan pencereler içerden kemersizdir.
Zamanla etrafı yükselmiş olan Camii hali hazırda yol seviyesinden oldukça aşağıda kalmıştır. 
Bu sebeple halk arasında Çukur Cami ismi ile de tanınmaktadır.

Kara Şems
Avlunun kuzeybatısında ünlü mutasavvıf Şemseddin Sivasî’nin türbesi yer almaktadır.

minare resmi
Kare kaide üzerinde tuğladan yuvarlak gövdeli ve tek şerefeli minaresi bulunmaktadır.

YAPILAN ONARIMLAR: 
Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından 1968 ve 2000 yıllarında onarılmıştır.
2000 yılında yapılan onarımda çatı örtüsü değiştirilmiş, son cemaat yeri kesme taşla camiye uygun şekilde yeniden yapılmış ve çevre düzenlemesi yapılmıştır.


Sivasın tarihi camileri
Meydan camii son cemaat yeri


Meydan Camii, son cemaat yerinden camiye giriş kapısı.

camii iç mekan resimleri

Minber ve mihrabı özellik göstermemektedir.
Girişin karşısındaki duvara yerleştirilmiş küçük mihrap nişi mukarnaslıdır.
Mihrabın sağında mermerden yapılmış sade bir minber yer alır.

camii mihrabı
Meydan Camii Mihrabı


camii minberi resimleri
Meydan Camii Minberi

Caminin içinde, Meydan Camiinin minyatür bir maketi var.




Sivasın tarihi camileri
Meydan Camii vaaz kürsüsü

Sivas Ulu Camisinde olduğu gibi Meydan Camisinin de kubbesi yok.

Bu yazıda faydalanılan kaynak;

Meydan Camii avlusu
Yol düzeyinden aşağıda kaldığı için Meydan Camisine merdivenlerle iniliyor.
Ön avlu da iki adet giriş kapısı ve merdivenler yer alıyor.

Merdivenlerin hemen yanı başında Şems-i Sivasi Hazretlerinin türbesi yer alıyor.
Caminin türbe tarafında ki giriş kapısının tam karşısında daha önce bir yazı da bahsettiğim Şems Kahve var.
Şems Kahve için hazırladığım yazı 👉BURADA

Meydan Camii avlusu


Bir sonraki bölümde Meydan Camiinin haziresinde yer alan Şems-i Sivasi Hazretlerinin türbesine ait resimler olacak.
Yeni bölümde görüşmek üzere...

4 yorum:

  1. camiye gitmeyi özlediğimi ahatırlattı bu yazı. elinize sağlık

    YanıtlaSil
  2. Bu camide eşimde bir namaz kılmış ben de gelen geçene bakarak bahçesinde
    oturmuştum. Ama camilerin erkek kısmına eğer tam namaz vakti
    değilse girip gezebiliyorum , fotoğrafta çekiyorum rahatlıkla.
    biz de çok cami gezdik bugüne kadar ama bir kez bile beni uyaran,
    engelleyenle karşılaşmadım. hatta caminin
    imamına denk gelirsem çok yardımcı oluyorlar, tarihini anlatıyorlar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben rahat resim çekmek için tam namaz saati dışında gittiğim için ne yazık ki camii görevlileri veya imamla karşılaşmıyorum.
      Onlar eminim çok yardımcı olacaktır.
      Beni engelleyenler genellikle cemaatten, namaz kılmaya gelenlerden oluyor.
      Bu olayı bir kaç yıl önce Merkezde ki Kale Camiinde yaşamıştım, geçen yıl Sivas'a gittiğimde bir fırsatını bulup, Kale Camiinin kapı ağzından içerisinin flaşsız bir kaç kare resmini çekebildim.
      Bu yıl aynı şeyleri tekrar yaşamamak için diğer camilerin içinde resim çekmeye cesaret edemedim.
      Yanımda oğlum varsa onda rica ettim, oğlum iç resimlerini çekti.

      Sil

Yorum yazmak için;
Google hesabınız yoksa "Anonim" bölümünü işaretleyerek
yorumunuzu yazabilirsiniz.