6 Mart 2007 Salı

ÇATALZEYTİN


Çatalzeytin Kastamonu'nun sahil şeridine kıyısı olan ilçelerinden birisi.
Annemin, babamın, eşimin doğum yeri olan İsmail köyünü resimlerle gezip, 
Çatalzeytin'in ilçe merkezinde yazımızı bitireceğiz.
Ben köye ilk defa 12 yaşımda gitmiştim, henüz elektrik yoktu ve geceleri çok sıkılmıştım.
Gündüz gezip, eğleniyorduk ama akşam karanlıkta sıkıntıdan patlıyorduk.
Bir köy düğününe gittik, rahmetli ananem düğünlerde yemek yapan kullukçuydu, bizi bir odaya aldı ve bütün tencerelerin kapağını açarak "ne istiyorsanız yiyin, hepsinin tadına bakın" diyerek sabahtan beri pişirdiği yemeklerden ikram etmişti.
Emine halam yeğenlerim gelmiş diye peşimizde pervane olmuştu.
Tereyağ yiyemiyorum diye sana yağ alıp, yemekleri onunla yapmıştı.
Sabahları balkonda harika kahvaltı sofraları hazırlamıştı.
O seneden hatırladığım şeyler, ananemin düğünde ki yemekleri, halamın ilgisi, her gittiğimiz yerde bize ikram edilen lokma tatlısı ve Abana'ya annemin halasını ziyarete giderken yolların kenarında ki uçurumlardı.
Abana'da elektrik vardı ve tekrar elektriğe kavuştuğum için çok sevinmiştim.


img294/2447/catalzeytinismailtd8.jpg
İlk resim köyün tepeden genel görünüşü, tabii köy sadece o kadar değil.
Resimde görünen bölüm köyün merkezi, Aşağı köy-Yukarı köy-Kadıköy-Kesnecik köy-Ala Hasan gibi daha isimlerini hatırlayamadığım kadar çok köy isimleri var, bir nevi mahalle isimleri.
Eşimin babası Necati Erdoğan, askerde 4 yıl sıhhiye eri olarak  görev yapmış ve sürekli okuyup, araştırarak kendini geliştirmiş.
Köyün ve çevre köylerin sağlık sorunlarıyla ilgilenirdi.
Doktor olarak hitap edilirdi, ev yaparken sakin ve birazda ıssız olan ismi Güney olan yere evini yapmış.
Eşim ortaokula kadar köyde okumuş, sonra okul için İstanbul'a gelmiş.
2. resimdeki ev, eşimin abisinin daha sonra betonarme olarak yaptığı ev.
Evin bahçesi, çardağı, konumu çok güzel.
Yalnızlığı sevenler ve kafasını dinlemek isteyenler için ideal.
Çardağın altındaki piknik masasında yemek yemek, çay içmek, kitap okumak, yazı yazmak harika oluyor.
Mangal yapılan aile günleri de çok eğlenceli geçiyor.

img156/8519/catalzeytinismail2jr7.jpg
Yukarıda ki resim Odayboğazı'ndan aşağıya köye inerken çekildi.
Odayboğazı köyün Kastamonu ve diğer ilçelerine bağlandığı anayolun olduğu yer.
Otobüsle giderseniz Odayboğazı'nda inip, aşağıya köye ya yürüyerek yada
başka bir vasıtayla devam edersiniz.
Tüpünüz bittiğinde ya da bakkal ihtiyaçlarınızı Odayboğazı'ndan karşılayabilirsiniz, her zaman orada tüp ve başka ihtiyaç malzemeleri bulunur.


Bu armut ağacı evin yanında ki meyva ağaçlarından sadece biri, ağacın resmini yayınlama sebebim yazın olgunlaşmadığı için yiyemediğimiz armutları olgunlaşınca abimiz bize gönderdi.
Bende bu armutlar geldiği zaman tatlı yapmıştım, eğer bu ağacın armutlarından yapılan armut tatlısını görmek isterseniz, tarifi burada 

img98/6567/catalzeytinismail4gl5.jpg

img98/6216/catalzeytinismail5zf1.jpg
Bu camii köyümüzün merkezinde ki cami, yeşil doğanın içinde bembeyaz ne güzel duruyor değil mi?

img135/8872/catalzeytinismail6dj4.jpg
İşte bu ev eşimin doğup, büyüdüğü ev.
Betonarme ev yapılınca bakımsız kaldı, manzarası çok güzeldir.
Bütün köyü kuş bakışı görüyor.
İlk resimde ki manzara bu ahşap evin camlarından seyredilebiliyor.

img98/6721/catalzeytinismail7jy8.jpg
Karadeniz bölgesinin havasının ne zaman ne yapacağı hiç belli olmaz.
Bir bakmışsınız aniden ortalığı yoğun bir sis kaplamış, göz gözü görmez olmuş.
Bana mahsur kalmışlık hissi verdiği için sis basınca tedirgin oluyorum.

img297/3209/catalzeytinismail9gs0.jpg
Yukarıda ki resmi Çatalzeytin'in merkezine inerken yolda çektim.
Karadeniz insanı evini birbirinden uzağa yapıyor, yolda giderken bir bakıyorsunuz 3-4 ev, yakınında da 1 cami.
Gece giderken dağların birbirinden farklı yerlerinde, bütün evlerin lambaları ve sokak lambaları ışıl ışıl yanıyor. 

img98/5521/catalzeytinismail10wo8.jpg
Kastamonu coğrafyası dağlarla kaplı, yol güzergahında gördüğüm ilçelerden
sadece Devrekâni ilçesinin düzlük olduğunu gördüm.
Her yer inişli çıkışlı, arabayla giderken çıkıyorsanız hararet yapmasın diye endişelenirsiniz,
iniyorken de fren balataları ısınmasın diye endişelenirsiniz.
Fakat her yer ormanlıktır, bir yerlerden deniz masmavi rengiyle göz kırpar.
Tertemiz mis gibi havasıyla ciğerleriniz bayram eder.

img98/1998/hometownev7.jpg
Çatalzeytin yazımızı ilçenin hakkında bilgi vererek bitiriyorum.

ÇATALZEYTİN
Çatalzeytin 01.06.1954 tarihinde ilçe olmuştur.
Tarihi yönünün 200 - 300 yıllık geçmişi bulunmaktadır.
Mezarlardan çıkan eski paralar, eşyalar ve diğer tarihi eserler, Çatalzeytin'i tarihi derinliklere indirmektedir.
Çatalzeytin Osmanlı-Rus Savaşları’na tanık olmuştur.
İsmini fırtınaya yakalanan denizcilerin kayıklarına bağladıkları Çatalzeytin ağacından almıştır.
İlçenin 41 köyü bulunmaktadır.
İlk yerleşim yeri 3 km. batısında bulunan Ginolu'dur.
M.O. 4. yüzyıla dayanır.

COĞRAFİ DURUM

İlçenin sınırları, Çatalzeytin ilçesi Batı Karadeniz Bölgesinde yer almakta olup, kuzeyini Karadeniz, güneyini Taşköprü ve Devrekani, doğusunda Sinop
ili Türkeli ilçesi, batısında Abana ve Bozkurt ilçesi ile çevrilidir.
İlçenin arazisinin büyük bir bolumu ormanlarla kaplı olması nedeniyle ilçe köyleri genellikle orman köyü durumundadır.
Çatalzeytin ilçesinde doğu-batı istikametinde uzanan dağ sıraları kitle halinde uzanır.
Dağların denize bakan ve kıyıya paralel olarak uzanan yüzleri ormanlarla kaplıdır. Sahil kesiminde cam, iç kesimlerde köknar, kayın ağaçları bulunmaktadır.
Geniş ovaları bulunmayan ilçenin doğusunda iki çayın birleşerek denize ulaştığı Akçay, batısında Hardı Çayı ve Abana ilçesi ile sınır çizen Kuğu Çayı başlıca akarsularıdır.
Çatalzeytin ilçesi deniz kenarında bulunduğundan iklim, deniz etkisi ile yumuşaktır.Yazları serin, kışları ilik ve yağışlı geçer.
Kıyıdan içeriye doğru gidildikçe iklim sertleşir.Nem oranı yüksektir.
Yağışlar genellikle ilkbahar ve sonbahar ayarında fazlalık göstermektedir.
30 Kasım 1997 yılı nüfus sayımına göre tahmini nüfusu 7700 olup, bunun 2164 merkez ilçede, 5056'si köylerde yaşamaktadır.
EĞİTİM VE ÖĞRETİM
Bölgenin yerleşim yerlerinin dağınıklığı, coğrafi konumu ve iklim şartlarının ağırlığı, ulaşımı olumsuz yönde etkilediğinden eğitim-öğretim güç şartlarda sürdürülmektedir. Bu nedenle Çatalzeytin ilçesi sürekli göç vermektedir.
Bu göç olayından köy okulları da nasibini almıştır.
Birleştirilmiş sınıflı 12 köyde ilköğretim okullarında 109 öğrenci 15 öğretmenle, ilköğretim okullarında (müstakil sınıflı) 653 öğrenci 26 sınıf öğretmeni, 1 ana sınıfı öğretmeni, 8 branş öğretmeni olmak üzere ilköğretim okullarında 762 öğrenci 50 öğretmenle eğitim öğretim sürdürülmektedir.
Çatalzeytin çok programlı lisesinde 56 öğrenci, 11 öğretmenle eğitim-öğretimi devam etmektedir.
İlçede toplam 17 ilköğretim okulunda 762 öğrenci, 50 öğretmen, çok programlı lisede 56 öğrenci, 11 öğretmen olmak üzere ilçede toplam 818 öğrenci 61 öğretmenle eğitim-öğretimi sürdürmektedir.

Son 2 resim internetten alınmıştır.
img248/6682/catalzeytinismail8ho5.jpg
Bir sonra ki yazımız (daha çok resimlerimiz) köyümüzün
doğal tabiat güzellikleri üzerine olacak.
Görüşmek üzere...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorum yazmak için;
Google hesabınız yoksa "Anonim" bölümünü işaretleyerek
yorumunuzu yazabilirsiniz.