13 Şubat 2021 Cumartesi

GALATA KÖPRÜSÜ

Muhterem'le Geziye
Bugün yine mazi resimleri ve yine Eminönü civarında olacağız.
Bugünkü konumuz; Galata Köprüsü.
Galata Köprüsü, Eminönü ve civarına çok gittiğim için pek çok kez fotoğraflarını çektiğim bir yer.
Pek çok yazımda köprüye de yer vermiştim.
Fakat bu fotoğrafları özellikle köprü ile ilgili bir yazı hazırlamak için 1 Aralık 2007 tarihinde çekmiştim.
Ne yazık ki yayınlama fırsatı bulamadan üzerinden yıllar geçti.
Ne diyelim, bazen mazi resimlerine bakmak daha güzeldir.
Bugünü gidip görebilirsiniz ama geçmişi ancak bunun gibi resimlerle tekrar görebilirsiniz.
Bu bölümde hem 2007 yılına ait hem de farklı bir kaç yıla ait resimleri görebilirsiniz.
Farklı tarihli olanların tarihini altına ekledim.

kısa bir bilgi
19 Nisan 2016
Önce Galata Köprüsü hakkında kısa bir bilgi verelim.

GALATA KÖPRÜSÜ;
Galata Köprüsü, İstanbul'da Haliç üzerine yapılmış, Karaköy'le Eminönü'nü birleştiren köprüdür.
1994 yılı Aralık ayında tamamlanarak hizmete girmiş olan ve günümüzde hizmet vermekte olan Galata Köprüsü, 490 metre uzunluğunda ve 80 metrelik kısmı açılabilen bir baskül köprüdür. 
Dünyada üzerinden tramvay geçen ender baskül köprülerden biridir.
Haliç'i birleştiren ve "Galata Köprüsü" olarak bilinen ilk köprü, 1845 yılında inşa edilmişti. 
Bu köprü 1863, 1875 ve 1912 yıllarında yenilenmiş; 1912'de inşa edilen Birinci Ulusal Mimarlık Akımı tarzındaki köprü, şehrin simgelerinden birisi olmuştur.
Şehrin sembolü olan Galata Köprüsü 1992'de yanmış ve adı "Tarihi Galata Köprüsü" olmuştur.
Kaynak;
https://tr.wikipedia.org/wiki/Galata_K%C3%B6pr%C3%BCs%C3%BC

Tarihi;
Eski adıyla Cisr-i Cedit (Yeni Köprü) köprüsü, 1845 yılında I. Abdülmecit’in annesi Valide Sultan tarafından ahşap olarak inşa ettirildi. 
Kısa sürede eskiyen köprüyü, Kaptan-ı Derya Hasan Ahmet Paşa 1863 yılında yenileyerek, tekrardan hizmete sundu. 
19 yy.ın sonlarına doğru Köprü’de artan yaya trafiği nedeniyle, çıkan asayiş olaylarını denetim altına almak için Köprü’nün Galata ucunda, eklektik üsluplu ve süslemeli Aziziye Karakolu inşa edildi. 
Köprü 37 yıl bu şekilde hizmet verdikten sonra, yerine suyun hareketiyle sallanan ağır bir köprü inşa ettirildi ve 1912 senesinde Sultan 5. Mehmet Reşat’ın tahta çıkışının üçüncü yıldönümünde açıldı. 
Ocak 1914 senesine gelindiğinde ise; Elektrikli tramvayların bu köprü üzerinden Eminönü-Karaköy bağlantısı sağlandı. 1987 senesinde Köprü’nün Haliç’e bakan tarafında yeni bir köprünün yapımına başlandı. 
Bu köprünün yapımı tamamlanmadan önce, 1992 yılı Mayıs ayında Tarihi Galata Köprüsü nedeni bilinmeyen bir yangın sonucu yanarak büyük hasar gördü. 
Yangından sonra diğer köprünün yapımı hızlandırılarak, 1992 Haziran'ında Tarihi Köprü’nün yerinde hizmete açıldı. 
On bir parçadan meydana gelen Tarihi Köprü’nün Karaköy tarafındaki parçaları yerinde bırakıldı ve yanmayan kısımları da taşınarak Atatürk Köprüsü’nün Unkapanı ayağında karaya bağlandı.
Galata Köprüsü eski zamanlarda yangınlardan sıkı bir şekilde korunuyordu. 
Bu sebeple ahşap döşemelerin yanmaması için, gündüzleri köprüden geçenlerin tütün içmeleri yasaklanmıştı. 
Ayrıca; Köprü geceleri de kapatılırdı. 
Köprü ücretli tarifeyle yayalara hizmet ettiği bilindiği gibi, alınan ücrete de müruriye denirdi.Galata Köprüsü mimari bir güzellikten ziyade, İstanbulluların yaşamına yerleşen şiirsel bir imgedir.

Tarihte Galata Köprüsü Projeleri;
16 yy.da Sultan Beyazıt Dönemi’nde Floransa’ya bağlı Vinci kasabasında doğan Leonardo da Vinci; Eminönü-Karaköy bağlantısını sağlayacak bir köprü inşası için İstanbul’a davet edilir. 
Köprüyü yapmak için İstanbul’a gelmeye karar veren Leonardo, Venedik Limanı’nda dönemin yönetimi tarafından vazgeçirtilir. 
Leonardo’nun bu konuda çalışmaları olduğu, bugün Topkapı Müzesi’nde bulunan yazışmalardan belli olmaktadır. 
Leonardo’nun Haliç’e yapılacak köprü projesi, iki binli yıllarda Norveç’te hayata geçirilmiştir.
Ayrıca Michelangelo’nun da burada yapılmasını planladığı bir köprü projesi de vardır.
Kaynak: www.ibb.gov.tr

Sayıların Dilinden;
Galata Köprüsü 8 metre uzunlukta ve 2 metre çapında 114 kazık üzerine oturan 80 metrelik genişliği ile dünyanın en geniş ikinci köprüsü unvanını taşıyor.
1800 ton kaldırma kapasiteli baskülleri ise dünyada eşsiz.
Kaynak;
Gaste Gazetesi, 5 Mart 2008 tarihli "Galata Köprüsü" yazısı

manzara resimleri
Bu manzara Galata Köprüsünün Boğaziçi'ne bakan tarafından görünüyor.
Resmi alt kattan çektiğimi, üst kattan sallanan oltalardan anlayabilirsiniz.
Galata Köprüsü benim daha önceki yazılarıma da pek çok kez konu oldu.
Galata Köprüsünde veya civarında geçen bölümlere aşağıdaki linklerden ulaşabilirsiniz;







Sultanahmet'te Ramazan-Gece Çekimleri 👈bu yazıda Galata Köprüsünden gece çektiğim manzara resimleri var.

Gezimize köprünün bir ucunun bulunduğu Karaköy tarafından başlayacağız.

Kadıköy ve Üsküdar İskelesi

Karaköy İskelesi
Bu iskele şehir hatları için değil, daha küçük çaplı motor ve gezi tekneleri için yapılmış.

Haliç Metro köprüsü yapılmadan önce manzara böyleydi.

2019

Günümüzde bu manzaraya baktığınız zaman önde Yenikapı-Hacı Osman metro hattına ait Haliç Metro Köprüsünü görüyorsunuz.

karaköy balıkçıları
Karaköy Balıkçı Çarşısı


Karşı tepede Süleymaniye Camii, aşağıda Rüstem Paşa Camii, sahilde eskiden İstanbul Ticaret Odası olan, günümüzde ise İstanbul Ticaret Üniversitesi olarak eğitim veren bina yer alıyor.

Muhteşem Süleymaniye Camii
Konu hakkında daha önce yayınladığım yazılar;


Ayrıca karşı tepeden Karaköy-Eminönü civarının nasıl göründüğünü merak ediyorsanız, Süleymaniye Camii'nin olduğu bölgede yer alan Ağa Kapısı Cafe ile ilgili yazdığım yazıya da göz atmalısınız.


Beyazıt yangın kulesi

GALATA KÖPRÜSÜ ŞİİRİ

Dikilir köprü üzerine,

Keyifle seyrederim hepinizi.

Kiminiz kürek çeker, suya suya ;

Kiminiz midye çıkarır dubalardan;

Kiminiz dümen tutar mavnalarda;

Kiminiz çimacıdır halat başında;

Kiminiz kuştur, uçar, şairane;

Kiminiz balıktır, pırıl pırıl;

Kiminiz vapur, kiminiz şamandıra;

Kiminiz bulut, havalarda;

Kiminiz çatanadır, kırdığı gibi bacayı,

Şıp diye geçer köprünün altından;

Kiminiz düdüktür, öter;

Kiminiz dumandır, tüter;

Ama hepiniz, hepiniz...

Hepiniz geçim derdinde.

Bir ben miyim keyif ehli içinizde?

Bakmayın, gün olur, ben de

Bir şiir söylerim belki sizlere dair;

Elime üç beş kuruş geçer;

Karnım doyar benim de.

Orhan Veli Kanık

O yıllarda köprünün orta kısmında yer alan merdivenler balıkçılara ithafen resimlerle kaplanmıştı.

Bu merdivenleri kullanarak alt kata inebilirsiniz.

Bu fotoğrafı çektiğim yıllarda karşı tepede henüz Büyük Çamlıca Camii ve yeni Çamlıca Televizyon Kulesi yoktu.
TRT eski televizyon kulesi ve onlarca televizyon ve radyo vericisi direği vardı.

Galata Köprüsünün alt katında Cafe-Restoran-Nargile Kafeler, özellikle balık restoranları yer alıyordu.
Pandemi sürecinde hizmet veremiyorlar, ne olduklarını bilmiyorum.


Turyol'un gezi teknesi Karaköy iskelesinden yolcularını alıp, yola çıkmış.

Bu manzaraya günümüzde baktığınız zaman Haliç Metro Köprüsünü görüyorsunuz.


Galata Köprüsünden eksik olmayan yegane şey, amatör balıkçılar ve oltaları.

Sepetçiler Kasrı
Karşı tepede Topkapı Sarayı, sahilde Sepetçiler Kasrı ve Sirkeci-Harem feribot iskelesi.

restorasyon öncesi

Galata Köprüsünün manzaraları arasında Yeni Camii de var.

Yeni Camii ile ilgili daha önce yayınladığım yazılarım;

Yeni Camii

Eminönü Yeni Camii Hünkar Kasrı 

Yeni Camii Meydan Parkı

29 Ekim 2019


Yeni Camii uzun zamandır restorasyonda, bu resimleri son yıllarda Cami ve Galata Köprüsünün nasıl göründüğünü göstermek için yazıya ekledim.

29 Ekim 2019

Bir gezinin daha sonuna geldik.
Yeni bir gezide görüşmek üzere....

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorum yazmak için;
Google hesabınız yoksa "Anonim" bölümünü işaretleyerek
yorumunuzu yazabilirsiniz.