Bugün yine mazi resimleri ve yine Eminönü civarında olacağız.
Bugünkü konumuz; Galata Köprüsü.
Galata Köprüsü, Eminönü ve civarına çok gittiğim için pek çok kez fotoğraflarını çektiğim bir yer.
Pek çok yazımda köprüye de yer vermiştim.
Fakat bu fotoğrafları özellikle köprü ile ilgili bir yazı hazırlamak için 1 Aralık 2007 tarihinde çekmiştim.
Ne yazık ki yayınlama fırsatı bulamadan üzerinden yıllar geçti.
Ne diyelim, bazen mazi resimlerine bakmak daha güzeldir.
Bugünü gidip görebilirsiniz ama geçmişi ancak bunun gibi resimlerle tekrar görebilirsiniz.
Bu bölümde hem 2007 yılına ait hem de farklı bir kaç yıla ait resimleri görebilirsiniz.
19 Nisan 2016 |
Önce Galata Köprüsü hakkında kısa bir bilgi verelim.
GALATA KÖPRÜSÜ;
Galata Köprüsü, İstanbul'da Haliç üzerine yapılmış, Karaköy'le Eminönü'nü
birleştiren köprüdür.
1994 yılı Aralık ayında tamamlanarak hizmete girmiş olan ve günümüzde
hizmet vermekte olan Galata Köprüsü, 490 metre uzunluğunda ve 80 metrelik kısmı
açılabilen bir baskül köprüdür.
Dünyada üzerinden tramvay geçen ender baskül
köprülerden biridir.
Haliç'i birleştiren ve "Galata Köprüsü" olarak bilinen ilk
köprü, 1845 yılında inşa edilmişti.
Bu köprü 1863, 1875 ve 1912 yıllarında
yenilenmiş; 1912'de inşa edilen Birinci Ulusal Mimarlık Akımı tarzındaki köprü,
şehrin simgelerinden birisi olmuştur.
Şehrin sembolü olan Galata Köprüsü
1992'de yanmış ve adı "Tarihi Galata Köprüsü" olmuştur.
Kaynak;
https://tr.wikipedia.org/wiki/Galata_K%C3%B6pr%C3%BCs%C3%BC
Tarihi;
Eski adıyla Cisr-i Cedit (Yeni Köprü) köprüsü, 1845
yılında I. Abdülmecit’in annesi Valide Sultan tarafından ahşap olarak inşa
ettirildi.
Kısa sürede eskiyen köprüyü, Kaptan-ı Derya Hasan Ahmet Paşa 1863
yılında yenileyerek, tekrardan hizmete sundu.
19 yy.ın sonlarına doğru Köprü’de
artan yaya trafiği nedeniyle, çıkan asayiş olaylarını denetim altına almak için
Köprü’nün Galata ucunda, eklektik üsluplu ve süslemeli Aziziye Karakolu inşa
edildi.
Köprü 37 yıl bu şekilde hizmet verdikten sonra, yerine suyun
hareketiyle sallanan ağır bir köprü inşa ettirildi ve 1912 senesinde Sultan 5.
Mehmet Reşat’ın tahta çıkışının üçüncü yıldönümünde açıldı.
Ocak 1914 senesine
gelindiğinde ise; Elektrikli tramvayların bu köprü üzerinden Eminönü-Karaköy
bağlantısı sağlandı. 1987 senesinde Köprü’nün Haliç’e bakan tarafında yeni bir
köprünün yapımına başlandı.
Bu köprünün yapımı tamamlanmadan önce, 1992 yılı Mayıs ayında Tarihi Galata Köprüsü nedeni bilinmeyen bir yangın sonucu yanarak
büyük hasar gördü.
Yangından sonra diğer köprünün yapımı hızlandırılarak, 1992
Haziran'ında Tarihi Köprü’nün yerinde hizmete açıldı.
On bir parçadan meydana
gelen Tarihi Köprü’nün Karaköy tarafındaki parçaları yerinde bırakıldı ve
yanmayan kısımları da taşınarak Atatürk Köprüsü’nün Unkapanı ayağında karaya
bağlandı.
Galata Köprüsü eski zamanlarda yangınlardan sıkı bir
şekilde korunuyordu.
Bu sebeple ahşap döşemelerin yanmaması için, gündüzleri
köprüden geçenlerin tütün içmeleri yasaklanmıştı.
Ayrıca; Köprü geceleri de
kapatılırdı.
Köprü ücretli tarifeyle yayalara hizmet ettiği bilindiği gibi,
alınan ücrete de müruriye denirdi.Galata Köprüsü mimari bir güzellikten ziyade,
İstanbulluların yaşamına yerleşen şiirsel bir imgedir.
Tarihte Galata Köprüsü Projeleri;
16 yy.da Sultan Beyazıt Dönemi’nde Floransa’ya bağlı
Vinci kasabasında doğan Leonardo da Vinci; Eminönü-Karaköy bağlantısını
sağlayacak bir köprü inşası için İstanbul’a davet edilir.
Köprüyü yapmak için
İstanbul’a gelmeye karar veren Leonardo, Venedik Limanı’nda dönemin yönetimi
tarafından vazgeçirtilir.
Leonardo’nun bu konuda çalışmaları olduğu, bugün
Topkapı Müzesi’nde bulunan yazışmalardan belli olmaktadır.
Leonardo’nun Haliç’e
yapılacak köprü projesi, iki binli yıllarda Norveç’te hayata geçirilmiştir.
Ayrıca Michelangelo’nun da burada yapılmasını planladığı bir köprü projesi de
vardır.
Kaynak: www.ibb.gov.tr
Sayıların Dilinden;
Galata Köprüsü 8 metre uzunlukta ve 2 metre çapında 114 kazık üzerine oturan 80 metrelik genişliği ile dünyanın en geniş ikinci köprüsü unvanını taşıyor.
1800 ton kaldırma kapasiteli baskülleri ise dünyada eşsiz.
Kaynak;
Gaste Gazetesi, 5 Mart 2008 tarihli "Galata Köprüsü" yazısı
Bu manzara Galata Köprüsünün Boğaziçi'ne bakan tarafından görünüyor.
Resmi alt kattan çektiğimi, üst kattan sallanan oltalardan anlayabilirsiniz.
Galata Köprüsü benim daha önceki yazılarıma da pek çok kez konu oldu.
Galata Köprüsünde veya civarında geçen bölümlere aşağıdaki linklerden ulaşabilirsiniz;
Sultanahmet'te Ramazan-Gece Çekimleri 👈bu yazıda Galata Köprüsünden gece çektiğim manzara resimleri var.
Gezimize köprünün bir ucunun bulunduğu Karaköy tarafından başlayacağız.
Kadıköy ve Üsküdar İskelesi
Karaköy İskelesi
Bu iskele şehir hatları için değil, daha küçük çaplı motor ve gezi tekneleri için yapılmış.
Haliç Metro köprüsü yapılmadan önce manzara böyleydi.
2019 |
Günümüzde bu manzaraya baktığınız zaman önde Yenikapı-Hacı Osman metro hattına ait Haliç Metro Köprüsünü görüyorsunuz.
Karaköy Balıkçı Çarşısı
Karşı tepede Süleymaniye Camii, aşağıda Rüstem Paşa Camii, sahilde eskiden İstanbul Ticaret Odası olan, günümüzde ise İstanbul Ticaret Üniversitesi olarak eğitim veren bina yer alıyor.
Muhteşem Süleymaniye Camii
Konu hakkında daha önce yayınladığım yazılar;
Ayrıca karşı tepeden Karaköy-Eminönü civarının nasıl göründüğünü merak ediyorsanız, Süleymaniye Camii'nin olduğu bölgede yer alan Ağa Kapısı Cafe ile ilgili yazdığım yazıya da göz atmalısınız.
GALATA KÖPRÜSÜ ŞİİRİ
Dikilir köprü üzerine,
Keyifle seyrederim hepinizi.
Kiminiz kürek çeker, suya suya ;
Kiminiz midye çıkarır dubalardan;
Kiminiz dümen tutar mavnalarda;
Kiminiz çimacıdır halat başında;
Kiminiz kuştur, uçar, şairane;
Kiminiz balıktır, pırıl pırıl;
Kiminiz vapur, kiminiz şamandıra;
Kiminiz bulut, havalarda;
Kiminiz çatanadır, kırdığı gibi bacayı,
Şıp diye geçer köprünün altından;
Kiminiz düdüktür, öter;
Kiminiz dumandır, tüter;
Ama hepiniz, hepiniz...
Hepiniz geçim derdinde.
Bir ben miyim keyif ehli içinizde?
Bakmayın, gün olur, ben de
Bir şiir söylerim belki sizlere dair;
Elime üç beş kuruş geçer;
Karnım doyar benim de.
Orhan Veli Kanık
Bu merdivenleri kullanarak alt kata inebilirsiniz.
Bu fotoğrafı çektiğim yıllarda karşı tepede henüz Büyük Çamlıca Camii ve yeni Çamlıca Televizyon Kulesi yoktu.
TRT eski televizyon kulesi ve onlarca televizyon ve radyo vericisi direği vardı.
Galata Köprüsünün alt katında Cafe-Restoran-Nargile Kafeler, özellikle balık restoranları yer alıyordu.
Pandemi sürecinde hizmet veremiyorlar, ne olduklarını bilmiyorum.
Turyol'un gezi teknesi Karaköy iskelesinden yolcularını alıp, yola çıkmış.
Bu manzaraya günümüzde baktığınız zaman Haliç Metro Köprüsünü görüyorsunuz.
Galata Köprüsünden eksik olmayan yegane şey, amatör balıkçılar ve oltaları.
Karşı tepede Topkapı Sarayı, sahilde Sepetçiler Kasrı ve Sirkeci-Harem feribot iskelesi.
Galata Köprüsünün manzaraları arasında Yeni Camii de var.
Yeni Camii ile ilgili daha önce yayınladığım yazılarım;
Yeni Camii
Eminönü Yeni Camii Hünkar Kasrı
Yeni Camii Meydan Parkı
Yeni Camii
Eminönü Yeni Camii Hünkar Kasrı
Yeni Camii Meydan Parkı
29 Ekim 2019 |
Yeni Camii uzun zamandır restorasyonda, bu resimleri son yıllarda Cami ve Galata Köprüsünün nasıl göründüğünü göstermek için yazıya ekledim.
29 Ekim 2019 |
Bir gezinin daha sonuna geldik.
Yeni bir gezide görüşmek üzere....
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorum yazmak için;
Google hesabınız yoksa "Anonim" bölümünü işaretleyerek
yorumunuzu yazabilirsiniz.